Codenames

April 14, 2024
7.5
Vurdering af SpilOplevelse

Codenames er et fængslende og tankevækkende brætspil, der kombinerer ordgætteri, holdarbejde, og spionagelementer. Spillet er ideelt for dem, der elsker at lege med sprog og strategi. I Codenames konkurrerer to hold mod hinanden for at finde deres agenter på en hemmelig mission, baseret på ledetråde givet af deres 'spymaster'.

Genre:
Familiespil
Antal spillere:
2-8 Spillere
Aldersgruppe:
10+ År
+
Spilletid:
15-30 Minutter
Sprog:
Dansk
Publisher:
No items found.
Designer:
No items found.
Brand:
Indholdsfortegnelse
Få opdateringer om de nyeste spil
Ved tilmeldning accepter du at modtage nyhedsbreve. Du vil til enhver tid afmelde dig igen.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Om Codenames

"Codenames" er et populært ord- og associationsbaseret festspil, hvor spillere deltager i to hold for at afkode hemmelige identiteter bag et gitter af ord baseret på ledetråde fra deres "spionmester". Spillet kombinerer elementer af sprog, tankevirksomhed og teamwork, hvilket gør det til en udfordrende og underholdende aktivitet for både venner og familie.

Grundlæggende koncepter og spilmekanikker:

  1. Spilkomponenter:Spillet består af 200 kort med ord (kendt som "Codename-kort"), som hver indeholder et enkelt ord. Der er også "nøglekort", der viser hvilke ord på bordet, der tilhører hvert hold (rød eller blå), et kort for en forbipasserende (tilfældig forbipasserende), og et kort for snigmorderen.
  2. Hold og roller:Spillerne deles ind i to hold: rødt og blåt. Hvert hold vælger en "spionmester", hvis opgave er at give etords-ledetråde, der kan knytte flere ord sammen på brættet. De andre holdmedlemmer er "feltagenter", der gætter på ordene baseret på ledetrådene.
  3. Spillets mål:Målet med spillet er at være det første hold til at identificere alle deres ord korrekt på brættet, baseret på farverne angivet på nøglekortet, som kun spionmestrene kan se.

Spilleregler

"Codenames" er et spændende spil med spiontema, hvor spillernes evne til at dechifrere hinandens ledetråde afgør resultatet. Her er en detaljeret beskrivelse af, hvordan du spiller Codenames:

Opsætning

  1. Forbered spillebrættet: Læg 25 Codename-kort i et 5x5 gitter på bordet. Hvert kort har et ord, der repræsenterer en "codename".
  2. Vælg hold: Spillerne deles op i to hold: rødt og blåt. Hvert hold vælger en spionmester. Resten af spillerne på hvert hold er feltagenter.
  3. Placer nøglekortet: Et tilfældigt nøglekort trækkes og placeres i holderen, så kun spionmestrene kan se det. Nøglekortet viser placeringen af de 25 ord på brættet, der tilhører rødt hold, blåt hold, en neutral forbipasserende, og snigmorderen.

Spillets gang

  1. Første tur: Holdet, hvis farve er markeret på rammen af nøglekortet, starter. Denne farve har et ekstra ord at gætte og begynder spillet.
  2. Spionmestrenes rolle: På deres tur giver spionmesteren på det aktive hold en ledetråd bestående af ét ord og et tal. Ordet skal give en idé om indholdet på et eller flere af deres holds kort, og tallet angiver, hvor mange kort ledetråden refererer til. For eksempel kunne en ledetråd være "dyr, 3", hvilket antyder, at der er tre kort på brættet, der relaterer til ordet "dyr".
  3. Feltagenternes rolle: Efter at have modtaget ledetråden diskuterer feltagenterne og gætter på, hvilke kort spionmesteren refererer til. De peger på et kort ad gangen. Hvis de gætter korrekt, dækkes kortet med et holdkort. Holdet kan fortsætte med at gætte op til det antal, der er angivet af tallet plus et ekstra gæt.
  4. Fejlgæt og konsekvenser: Hvis feltagenterne peger på et kort, der tilhører det modsatte hold, ender deres tur øjeblikkeligt, og det kort dækkes af det modsatte holds markør. Hvis de peger på kortet for den forbipasserende, ender deres tur også, men med mindre konsekvens. Hvis de vælger snigmorderkortet, taber holdet øjeblikkeligt spillet.
  5. Tur skifter: Når holdet enten gætter forkert eller vælger at stoppe deres tur før de har brugt alle deres gæt, går turen over til det modsatte hold.

Afslutning af spillet: Spillet slutter, når et hold korrekt har identificeret alle deres ord, eller et hold vælger snigmorderkortet. Holdet, der først fuldender alle deres ord, vinder spillet.

Tips & tricks

For at mestre "Codenames" og øge dine chancer for at vinde, her er nogle effektive strategier og tips, der kan hjælpe både spionmestre og feltagenter:

  1. Tænk bredt som spionmester: Når du giver ledetråde, stræb efter at koble så mange af dine holdkort som muligt. Dette kræver, at du tænker kreativt og finder fælles træk mellem forskellige ord. For eksempel, hvis du kan binde ordene "hval", "vinge", og "kappe" sammen under ledetråden "batman", giver det en unik mulighed for at dække flere kort med en enkelt ledetråd.
  2. Vær opmærksom på spillets kontekst: Som spionmester bør du være opmærksom på, hvilke ord der er blevet gættet, og tilpasse dine ledetråde derefter. Undgå ledetråde, der kunne pege mod ord valgt af det modsatte hold eller den farlige snigmorder.
  3. Kommunikation er nøglen for feltagenter: Diskuter åbent mulige betydninger af spionmesterens ledetråd, før du foretager et valg. Overvej alle konnotationer og relationer ordet kan have, både i og uden for spillets kontekst.
  4. Analyser modstandernes ledetråde: Hold øje med modstandernes ledetråde og deres feltagenters reaktioner. Dette kan give indsigt i deres strategi og hjælpe med at forudsige hvilke ord de muligvis fokuserer på, hvilket kan være afgørende i tætte spil.
  5. Brug fejl til din fordel: Hvis det andet hold fejlagtigt gætter et af dine holdkort, kan det give værdifuld information om, hvordan du skal formulere fremtidige ledetråde uden at risikere at pege på de samme kort igen.
  6. Undgå for åbenlyse ledetråde til snigmorderen: Vær meget forsigtig med at undgå ledetråde, der kan lede dit hold til snigmorderen. Et enkelt fejlgæt her kan koste jer spillet, så overvej mulighederne grundigt.
  7. Planlæg fremad: Overvej de potentielle konsekvenser af hver ledetråd, ikke kun for det nuværende træk, men også for, hvordan det vil påvirke fremtidige runder. Dette kan involvere at spare bestemte ledetråde til senere, når de kan være mere effektive.
  8. Benyt muligheden for at passere: Husk, at feltagenter har mulighed for at passere deres tur, hvis de er usikre. Det er ofte bedre at passere end at risikere at vælge det forkerte kort, især når det kan være snigmorderen.
Videoguide
Denne youtube video af Brætspiller giver en dybdegående gennemgang af brætspillet Codenames

Tilknyttet spil

No items found.

Se også disse populære brætspil

Leder du efter et specifikt spil?
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.