Age of Mythology: The Boardgame er inspireret af den populære computerspilserie, hvor spillerne bygger civilisationer, kæmper kampe, og benytter gudernes særlige kræfter. Spillets tema er rigt på mytologi, hvor hver spiller vælger en af de mægtige guder fra den græske, nordiske, eller egyptiske pantheon. Formålet er at erobre territorier og opnå guddommelig dominans.
Spillet er designet af Glenn Drover og blev udgivet som en fysisk fortolkning af det berømte computerspil. Designet trækker på computerens strategimekanismer, men indeholder unikke brikker og kort, som bringer de mytologiske elementer til live på bordet. Med detaljerede minifigurer og flot illustrerede kort, får spillerne en æstetisk og taktisk oplevelse. Spillet skiller sig ud med sin dybde i strategi og visuelle appel, som skaber en fuldstændig immersiv oplevelse.
Hver spiller starter med at vælge en civilisation og dens tilknyttede gud. Spillet begynder med ressourceindsamling, hvor man bygger strukturer og rekrutterer enheder. Turene er opdelt i faser, hvor man kan handle, bygge, eller angribe. Handlingen kulminerer i kampene, hvor enhederne stilles mod hinandens styrker og svagheder. Det taktiske valg af at bruge unikke gudekræfter i rette øjeblik kan vende kampen til ens fordel. Spillets strukturerede runder og gentagne muligheder for strategiske valg gør, at hver spilgang føles ny og udfordrende.
Age of Mythology: The Boardgame appellerer til spillere der elsker dyb strategi og taktiske beslutninger. Det er særligt godt for dem der har en forkærlighed for klassiske myter og eventyr. Familiegrupper kan nyde spillet, men det skinner virkelig i en mere strategisk og konkurrencerettet kontekst blandt voksne. Kreativitet i løsning af taktiske puzzles og evnen til at tilpasse strategier gør det attraktivt for hardcore brætspilsentusiaster.
Spillet tilbyder stor genspilbarhed med strategiske dybder og æstetiske komponenter. Sværhedsgraden kan være høj for nye spillere, men med tiden bliver det meget givende. Tempoet kan variere afhængig af spillernes beslutninger, hvilket kan være en fordel eller en ulempe for forskellige spillergrupper. Tilgængeligheden af komponenter og længden af spilletid kan også være en overvejelse.
Lignende spil inkluderer 'Blood Rage' og 'Catan'. Blood Rage har et lignende mytologisk tema men fokuserer mere på krigføring i den nordiske mytologi. Catan er mere ressource- og forhandlingsbaseret, hvilket gør det bedre til lettere, familiescenarier. Alle tre spil tilbyder unikke tilgange til strategi og tematisk udforskning.